Lihtne juhend, kuidas vahetada perearsti

neljapäev, 23 november
Autor: Postimees

Perearsti juures on oluline nii sümpaatia kui ka mugav asukoht. Perearsti vahetamine ei ole keeruline, kui soovitud arsti nimistus kohti jätkub.

Perearsti vahetamine võib tunduda keeruline ja tülikas protsess. Terviseameti kodulehel tutvustatakse protseduuri üksikasjalikult.

Peamine toiming, mis tuleb perearsti vahetades teha, on avalduse esitamine uuele perearstile.

1. Leia uus arst

Esmalt tuleb leida endale uus perearst. Igal perearstil on kindel teeninduspiirkond, milleks on enamasti kohaliku omavalitsuse üksus või üksused (nt Pärnu või Tartu linn, Värska vald või Toila vald). Tallinn on jagatud linnaosade kaupa. Perearstinimistud ja perearstide teeninduspiirkonnad leiab terviseameti veebiregistrist, kust saab otsida perearsti oma elukoha lähedalt. Otsing näitab samuti, kas ja kui palju on perearsti nimistus vabu kohti.

2. Koosta ja esita avaldus

Perearstile nimistusse registreerumiseks tuleb esitada valitud perearstile avaldus kirjalikult, elektrooniliselt digitaalallkirjastatud või tähitud kirjaga posti või e-posti teel. Arsti kontaktid leiab samuti terviseameti veebiregistrist. Iga pereliikme kohta tuleb esitada eraldi avaldus.

3. Oota kinnitust

Perearst teavitab avalduse saatjat kirjalikult nimistusse registreerumisest või registreerumisest keeldumisest seitsme tööpäeva jooksul ning keeldumisel märgib ära ka keeldumise põhjuse.

Perearst võib keelduda nimistusse võtmast juhul, kui tema nimistu on ületanud talle määratud piirsuuruse (2000 isikut või 2400 isikut) või kui taotleja rahvastikuregistri elukoha aadress ei ole selle perearsti teeninduspiirkonnas.

Perearst võib uusi inimesi registreerida nimistusse sõltumata nimistu piirsuurusest ja nimistusse kantud isikute arvust, kui:

  1. avalduses märgitud Eesti rahvastikuregistri elukoha aadress on perearsti teeninduspiirkonnas või
  2. perekonnaliige on registreeritud nimistusse.

Pereliikme nimistusse registreerumisest on võimalik keelduda juhul, kui perearsti nimistu piirsuurus on täitunud ja pereliikme rahvastikuregistrijärgne elukoha aadress ei asu perearsti teeninduspiirkonnas. Rahvastikuregistri andmeid on võimalik kontrollida www.eesti.ee.

4. Kui nimistu on täis?

Kui samas teeninduspiirkonnas on mitu perearsti ja perearsti nimistu on täitunud, võib perearst soovitada registreeruda sama teeninduspiirkonna perearsti juurde, kelle nimistu piirsuurus ei ole veel täitunud.

Perearsti vahetamisel kuulute uue perearsti nimistusse alates järgmise kalendrikuu esimesest päevast, kuid üldarstiabi osutab perearst alates avalduse esitamise päevast.

5. Mis saab terviseandmetest?

Uue perearsti nimistusse arvamisel on vajalik esitada uuele perearstile väljavõte või koopia oma tervisekaardist. Tervisekaart väljastatakse patsiendi soovitud viisil kas elektrooniliselt või paberkandjal. Perearstil on õigus küsida tervisekaardi koopia väljastamise eest tasu alates 21. leheküljest (0,19 eurot iga väljastatud lehekülje eest). Perearst on kohustatud patsiendile väljastama nõutavad isikuandmed (koopia või väljavõte tervisekaardist) või põhjendama andmete väljastamisest keeldumist järgneva viie tööpäeva jooksul.

Perearsti nõuandetelefon

  • Alates 01.06.2022 ei väljastata Perearsti Nõuandetelefoni vahendusel koroonatestimisele saatekirju, saatekirja vajaduse otsustab perearst!
  • Lühinumber 1220 või +372 634 6630 (Eestist ja ka välismaalt)
  • Anonüümne nõuande teenus töötab ööpäev läbi, ka nädalavahetustel ja riiklikel pühadel
  • Isikustatud nõuande teenus töötab E-R 8.00 - 22.00 ning nädalavahetustel ööpäevaringselt. 
  • Hädavajadusel pikendavad perearsti nõuandetelefoni arstid ravimiretsepte reede õhtuti ajavahemikus 17:00-22:00 ning nädalavahetuseti ja riigipühadel 8.00-22.00. Ei pikendata psühhotroopseid, narkootilisi ravimeid või kangetoimelisi valuvaigisteid. Retsepti pikendamise lõpliku otsuse teeb arst.