Perearsti nõuandetelefon 1220 teenindas 2020. aastal 324 235 kõnet, mis on 38% rohkem kui aasta varem ning nõuandetelefoni kõikide töötamise aastate rekord. Uue aasta algus ei ole samuti kõnede langust näidanud.
“Jaanuaris teenindasime ligi 40 000 kõnet, mida on kaks korda rohkem, kui varasematel aastatel samal ajal,” ütles perearsti nõuandetelefoni 1220 teenindusjuht Kärt Kukk.
Möödunud aastal alguse saanud koroonapandeemia mõjutas oluliselt ka kõnede teemasid, kus põhiteemaks kerkisid COVID-19 seotud küsimused. Samuti oli eelmise aasta kõnede arvu kasv oli paljuski seotud COVID-19 eriolukorra ajal osaliselt suletud plaanilise arstiabiga ning patsiendid pöördusid oma tervisemurega tavapärasest enam perearsti nõuandetelefonile.
Hetkel küsitakse üha enam vaktsiinide ja vaktsineerimise kohta ning umbes 25% helistajatest suunatakse nende sümptomite kirjeldusele tuginedes koroonatestimisele.
Viiruse kõrval ei ole aga kuhugi kadunud muud igapäevased tervisemured. “Talviti esinevad haigused ei jää kuidagi koroonaviiruse varju,” ütles Kukk. Lume, libeduse ja külma tõttu on mureks traumad ning külmetushaigused. Jätkuvalt on teemaks ka kõhuviirused, probleemid vererõhuga ning loomulikult tervisemured lastega.
Nõuandetelefoni idee seisneb kiire abi andmises ning esmase terviseärevuse maandamiseks. Kui tekib kahtlus, kas peaksin murega pöörduma erakorralise meditsiini osakonda, kas kannatab sellega perearstini oodata või leiab inimene lahenduse ise, siis on 1220 just õige koht, kus oma küsimusele vastus saada. „Meie poole pöördumisel ei ole valesid küsimusi või meie valdkonda mitte kuuluvaid küsimusi, seega kutsume julgelt üles meile helistama,“ ütles Kukk.
Perearsti nõuandetelefoni teenuse juurde käib ka aktiivne teavitustöö, mis nii eelmisel kui ka sellel aastal keskendub enim terviseärevusele. „„Ära aja endale kärbseid pähe, küsi parem nõu“ kampaania tunnuslause kutsub üles inimesi julgelt spetsialisti poole pöörduma, sest haigussümptomeid googeldades võib enda tervisele kahju teha, sest ei jõuta õigel ajal arsti juurde,“ selgitas Tervisekassa avalike suhete ja tervise edenduse peaspetsialist Taisi Kõiv.
Perearsti nõuandetelefon 1220 on üleriigiline infotelefon, kust saab professionaalset meditsiinilist nõu 24 tundi ööpäevas. Helistajat nõustavad perearstid ja pereõed ööpäevaringselt nii eesti kui ka vene keeles. Teenusele on lisandunud isikustatud nõustamine E-R ajavahemikul 8-22 ning reedest alates kell 22.00 kuni pühapäevani kell 22.00 ööpäevaringselt. Inglise keelset nõustamist osutatakse iga päev kella 15-17. Lisaks alates 02.12.2020 väljastatakse perearsti nõuandetelefonil vajadusel koroonatesti saatekirju, seda vahemikul E-P 8-22.
Tervisekassa esmatasandi teenuste osakonna juhataja Külli Friedemanni sõnul on nõuandetelefoni teenus äärmiselt oluline. Seda näitavad ka numbrid, kus perearsti nõuandetelefoni teenuse maksumus ületas planeeritud eelarvet, seda koguni 19% ulatuses, mis tegi nõuandetelefoni aastaeelarveks pea 950 000 eurot.